Teraz jest 20 paź 2018, o 02:52

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 paź 2015, o 17:19 
Offline
Site Admin

Dołączył(a): 7 lut 2011, o 15:56
Posty: 4586
Jakiś czas temu firma Powerslida odświeżyła pomysł zastosowania trzech kół w rolce zamiast czterech.
I nie mam tu na myśl rolek dziecięcych w których patent ten był dawniej szerzej stosowany, lecz chodzi o pełno prawne, rolki dla dorosłych.
Obrazek

Osobiście uważam że zastosowanie trzech kół jest świetnym rozwiązanie w rolkach typu Fitness.
Jak reklamuje je sam producent na korzyść jest dużo większa średnica kół przekładająca się na prędkość przy jednoczesnym zmniejszeniu dystansu skrajnych osi kół co zapewnia dobrą zwrotność.
Obrazek

System ten jednak ma swoje minusy które według mnie dyskwalifikują trzy koła w takich dyscyplinach jak Freeskate.
Dlaczego? Ano dlatego że w takiej rolce jesteśmy znacznie wyżej niż w tradycyjnych rolkach Freeskate, czyli najbardziej uniwersalnym i popularnym setupie 4x80mm (który i tak jest już wysoko)

Powerslide wprowadził gotowe zestawy dedykowane między innymi do dyscypliny Freeskate, na sprawdzonych już butach jednak bez dodatkowych usprawnień które z pewnością przydały by się w takich rolkach.
W tym przypadku mam na myśli nieco za niską cholewkę.
Doskonałym przykładem dobrego rozwiązania sytuacji z wysokim podwoziem może być model rolki Rollerblade Coyote, ze znaczącą wydłużoną cholewką, przedłużonym linerem i dodatkowym zapięciem wokół nogi.

Tak przygotowany but pozwala lepiej zapanować nad dużymi kołami.(Jest co poprawiać i ulepszać w kolejnych edycjach rolek z kołami 3x110/125mm)
Obrazek

Jednak mimo tego gdyby zastosowano taki usprawniony but to rolka i tak nie będzie nadawała się do jazdy Freeskate w moim rozumieniu tej dyscypliny, nie chodzi o same ograniczenia sprzętowe bo już nie jeden rolkowy wyjadacz udowadniał że na każdej rolce można zrobić praktycznie wszystko, doskonale o tym wiem.
Obrazek

Obrazek
Da się? Oczywiście że tak!

Problem w tym że jazda "na mieście", po dziurawych chodnikach, przy wzmożonym ruchu ulicznym, wśród pieszych gdzie wszędzie czyha zagrożenie będzie bardzo niebezpieczna i kontuzjo genna. Już jazda na kołach 80mm jest wystarczająco niebezpieczna i wymaga naprawdę sporych zdolności by przemieszczać się z klasą szybko a za razem nie czyniąc sobie czy innym szkody.

Nie trzeba tego mówić np. skaterom agresywnym którzy nie bez powodu używają mniejszych kół, o szerszym profilu, przez co bardziej stabilnych. Gdy wielokrotnie zadziwiają nas trikami przeczącym prawom fizyki.
Obrazek

Wracając do zalet trzy kołowej konstrukcji najistotniejszą jest możliwość osiągania znacznie większych prędkości.
W przypadku zwykłych użytkowników na prostych odcinkach nie tak bardzo zauważalne ale przy dłuższych fitnessowych odcinkach czy też w speedzie na maratonach ma to już kluczowe znaczenie.

W przypadku samych zjazdów downhillowych ma to olbrzymi sens jeśli chodzi o osiąganie znaczących prędkości.
Każdy kto interesuje się rolkami od razu dostrzeże przewagę koła o średnicy 125mm nad kołem 90mm przy zjeździe grawitacyjnym o spadku 10-30%.
Tym bardziej zawodnicy dostrzegą taki potencjał podczas licznych wyścigów, o mniej technicznej i nie wymagającej trasie z długimi prostymi odcinkami. Przykład pierwszy brzegu nasz rodzimy wyścig w Burowie.

Obrazek
3x125mm-wymarzony setup do Burowa-jeden łagodny zakręt i dwa proste odcinki, w tym końcowy długi i stromy.

Daje głowę że gdybym wystartował tam na setupie 3x125mm z pewnością zdeklasował bym całą konkurencję na setupach 4x84mm.
Inna sprawa że zbyt duża wysokość dyskwalifikuje taka konstrukcję przy bardziej technicznych zjazdach wymagających kontrolowanych, agresywnych poślizgów na rolkach(parallele slide)

Będzie to ciekawa sytuacja w nadchodzącym sezonie dla sędziów imprez grawitacyjnych, gdzie zastosowanie zestawu 3x125mm może być doskonałym zabiegiem strategicznym dystansującym zawodników stosujących tradycyjne zestawy 5x84mm. Poczekamy zobaczymy.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 28 paź 2015, o 08:50 
Offline
Dużo pisze

Dołączył(a): 25 lip 2011, o 17:55
Posty: 380
Na poważniejsze zawody nikt 3x125 nie założy, bo praktycznie wszędzie z wyjątkiem Teutonii trasy są dosyć techniczne. W Burowie mając szeroki wybór sprzętu założyłbym chyba 4x100-4x110 z szybkimi kołami - dłuższa baza, większa stabilność przy dużj prędkości. W Burowie najważniejsza jest masa i aerodynamika (opinia całkowicie subiektywna) :-)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 28 paź 2015, o 15:37 
Offline
Dużo pisze
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2014, o 22:36
Posty: 407
Nie pojeździł bym na takich dużych kołach, za wysoko dla mnie, jestem ciekaw jak się ma do prędkości rozłożenie masy, czy ciężar podparty w 3 miejscach gorzej wpływa na jazdę niż podparty na 4-5 ?

Oglądając ostatnio edity kręcone w terenie, pomyślałem sobie że nie chciałbym mieć gleby na skałach, kamieniach itd :P już wole się oszlifować na asfalcie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL